به گزارش مات و براق به نقل از ایرنا رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به اینکه مخاطبان کتاب و رسانههای الکترونیک، مجددا به آثار چاپی علاقه پیدا کردهاند، گفت: روزنامه و مجله با اینکه شمارگان پایینی دارند، هنوز از بین نرفته است و در کتاب و رسانه هم بازگشتی از کتابهای الکترونیک به چاپی دیده میشود.
بابک عابدین در گفتوگو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره تاثیر رسانه بر صنعت چاپ گفت: برای اینکه روزنامهها و مجلات چاپی بتوانند در برابر فضای مجازی فروش داشته باشند، نیاز به خلاقیت بالا و بازاریابی قوی است. زیرا مساله فقط فضای مجازی نیست. جهان به سمت پایداری منابع و محافظت از ساختار محیط زیست گام برمیدارد. به همین دلیل است که تقاضای خرید کالاهایی که امکان استفاده دیجیتال از آنها وجود دارد، کم شده است.
در نتیجه لزوم توجه به منابع محیط زیستی، تیراژ مطبوعات پایین آمده است؛ اما تعدادی از مجلات با استفاده از خلاقیت و تکنیکهای بازاریابی، مخاطب را برای خرید متقاعد میکنند
وی با اشاره به ضرورت کاهش ردپای کربن (کل مقدار گازهای گلخانهای شامل دی اکسید کربن و متان است که در اثر زندگی و فعالیت انسانها تولید میشود) در هر فعالیت، ادامه داد: در نتیجه دیدگاه لزوم توجه به منابع محیط زیستی، تیراژ (شمارگان) مطبوعات و مجلات پایین آمده اما تعدادی از مجلات با استفاده از خلاقیت، نوآوری و تکنیکهای بازاریابی، مخاطب را برای خرید متقاعد میکنند.
عابدین افزود: اگر مجلهای در این روزها بخواهد مثلا کالایی مانند عطر را بفروشد، باید بتواند روشی پیدا کند تا رایحه و بوی عطر را به شمیم مخاطب برساند. لذا یک لایه از عطر را به شکل پوششی میان برگ چاپی قرار میدهد. این قسمت در میان طراحی که برای جعبه عطر انجام شده است، قرار میگیرد و مخاطب مجله با باز کردن درِ آن جعبه که به صفحات مجله چسبیده است، بوی عطر را تجربه میکند. اینجاست که فروشنده میتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند یا اگر یک مجله مُد بخواهد اقدامی کند تا به فروش برسد، میتواند دسترسی به منابع لازم برای الگوبرداری و دوخت لباس را منوط به خرید مجله کند.