نمایشگاه کاغذ و مقوا؛ محفل تخصصی زنجیره سلولزی کشور

به گزارش مات و براق، رئیس هفتمین نمایشگاه کاغذ و مقوا در گفت‌وگویی مفصل از چندوچون شکل‌گیری این رویداد تا برنامه‌هایی که برای برگزاری آن در آستانه هفتمین دوره برگزاری درنظر گرفته‌ است، سخن گفت. وی هدف مهم و اصلی نمایشگاه کاغذ و مقوا را پوشش همه‌جانبه زنجیره کاغذ و سلولزی برشمرد و تأکید کرد که مقصود از برگزاری این رویداد معرفی تولیدات و پیشرفت‌های ایران به کشورهای خارجی و راهیابی به بازارهای جهانی است.

 

رضا امیدی، رئیس هفتمین نمایشگاه کاغذ و مقوا درباره تاریخچه برگزاری این رویداد، گفت: ایده برگزاری نمایشگاه کاغذ و مقوا از سال 1392 پرورده و از سال 1393 پس از ارسال طرح توجیهی به سازمان توسعه تجارت وارد فاز اجرایی شد. با توجه به اینکه صنعت کاغذ در ایران بیشتر مبتنی بر واردات است و مصرف عمده هم مربوط به کاغذ تحریر می‌شود، به همین دلیل در آن دوره توجهات برای برپایی یک نمایشگاه تخصصی بیشتر بر این مبنا بود. تشریح این نکته که در ایران تولیدات کاغذ در حوزه‌های مختلف اتفاق می‌افتد، پروسه‌ای زمان‌بر بود. در نهایت با توضیحات ارائه شده مجوز برگزاری نمایشگاه در سال 1396 صادر و اوایل مردادماه سال 1397 نیز نخستین دوره این رویداد به برگزاری رسید.

وی ادامه داد: خروج آمریکا از برجام در اوایل سال 1397 تأثیرات منفی زیادی بر نمایشگاه کاغذ و مقوا گذاشت، ازجمله اینکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ کاغذسازی اروپایی و آسیایی که متقاضی شرکت در این رویداد بودند به علت آغاز تحریم‌ها انصراف خود را اعلام کردند اما خوشبختانه با حمایت شرکت‌های داخلی اولین دوره نمایشگاه در مردادماه برگزار شد و تأثیرات خوبی را هم برجای گذاشت. در سال 1398 با آغاز پاندمی کرونا و محدودیت‌هایی که به‌تبع آن ایجاد شد، صنعت نمایشگاهی کشور دچار مشکل شد؛ بااین‌وجود در این بازه زمانی نمایشگاه کاغذ و مقوا به‌رغم تمام اتفاقات پیش آمده با تدابیر بهداشتی و حمایت همه‌جانبه شرکت‌ها به برگزاری رسید و با پشتوانه‌ای که یافت به‌صورت پیوسته شش دوره متوالی تداوم یافت و امسال در آستانه هفتمین دوره آن قرار گرفته‌ایم.

وی کیفیت را مهم‌ترین موضوع در حوزه برپایی نمایشگاه‌های تخصصی برشمرد و اذعان داشت: نمایشگاه‌های تخصصی ازاین‌جهت که همواره در پی نمایش تکنولوژی‌های روز، ارائه نوآوری و خدمات متفاوت و جدید هستند با نمایشگاه‌های عمومی که بیشتر جنبه بازاریابی دارند و بر فروش متمرکز هستند تفاوت دارند. در نمایشگاه‌های تخصصی بحث برندسازی و معرفی محصولات جدید برای بازاریابی‌های آتی مطرح می‌شود، از همین رو طبیعتاً باید کیفیت آن‌ها بالاتر از نمایشگاه‌های عادی باشد. از این منظر وظیفه ما برای افزایش کیفیت نمایشگاه سنگین‌تر می‌شود و از همین رو همواره در تمام ادوار سعی در ارتقای این رویداد داشته‌ایم.

رئیس هفتمین نمایشگاه کاغذ و مقوا در ادامه در رابطه با مباحث کیفی بیان داشت: کیفیت یک امر نسبی و دوطرفه است که یکسر آن برگزارکننده نمایشگاه و سر دیگر آن نیز شرکت‌هایی هستند که به‌عنوان غرفه‌گذار در آن حضور می‌یابند. آن‌ها یابد بتوانند با حضور مؤثر، قدرتمند و ارائه کالای قابل رقابت نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کنند. رقابت امری است که از کیفیت و قیمت حاصل می‌شود. برخی از مشتریان به دنبال محصولاتی هستند که ضمن رفع نیاز، قیمت مناسبی هم داشته باشند؛ بنابراین آن‌ها بسته به منابع مالی موجود کیفیت محصولاتشان را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: اینجا است که صداقت در بیان اهمیت می‌یابد؛ گاهی مشاهده می‌شود که متأسفانه برخی تولیدکنندگان محصولاتشان را به‌رغم برخورداری از کیفیت پایین با قیمتی مشابه محصولات باکیفیت عرضه می‌کنند؛ طبیعی است که در این شرایط شاید مشتری برای یک‌بار به‌اشتباه خرید کند اما این روند تداوم نخواهد داشت. در بازار رقابتی قیمت باید برابر با کیفیت تعیین شود، تنها در این صورت است که رضایت مشتریان جلب خواهد شد؛ بنابراین امیدوارم در این نمایشگاه تخصصی شاهد تولیدکنندگان و فعالان باصداقتی باشیم که در یک فضای سالم و صادقانه به رقابت می‌پردازند.

امیدی برگزاری همایش‌هایی با موضوعات متنوع را یکی از اقداماتی برشمرد که در راستای ارتقای کیفیت نمایشگاه کاغذ و مقوا اتفاق افتاده است. وی در این رابطه توضیح داد: «دستاوردهای زنجیره سلولزی و تجلیل از مقام پیشکسوتان و کارآفرینان این حوزه» نخستین همایشی بود که در بهمن‌ماه سال 1398 برگزار شد. مهم‌ترین هدف ما در این حوزه گردهمایی صمیمانه زنجیره‌ای از افراد متخصص به‌منظور تبادل‌نظر در مباحث کلان صنعت کاغذ، مقوا و سلولزی بود تا به این شکل هم‌افزایی اتفاق بیفتد. خوشبختانه رویداد خوبی بود که در سال 1400 نیز دومین دوره آن برگزار شد. امسال هم بنا داریم که سومین دوره این همایش را برگزار کنیم.

 

رئیس هفتمین نمایشگاه کاغذ و مقوا در رابطه با علت عدم هم‌زمانی این همایش با ایام برگزاری نمایشگاه کاغذ و مقوا اذعان داشت: بسیاری از کشورهای برگزارکننده چنین نمایشگاه‌هایی با توجه به حجم زیاد بازدیدکنندگان خارجی در ایام برگزاری نمایشگاه، همایش‌های اینچنینی را در همان روزهای برگزاری برپا می‌کنند؛ چراکه امکان حضور این بازدیدکنندگان در دو زمان متفاوت وجود ندارد و ممکن است که در جذب مخاطب خارجی با مشکل مواجه شوند. ما در نمایشگاه کاغذ و مقوا جلسات و کارگاه‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم اما برگزاری این همایش در نیمه دوم سال از یک‌سو موجب پیوستگی و تداوم کارکرد نمایشگاه در طول سال می‌شود و از سوی دیگر موجب می‌شود که ارتباط فعالان بخش‌های مختلف صنعت از تولیدکننده، واردکننده، توزیع‌کننده و… در قالب یک همایش حفظ شود. به‌این‌ترتیب در یک‌نیمه از سال دستاوردهای یک‌ساله به نمایش درمی‌آید و در نیمه دیگر سال نیز دورهمی و دیدوبازدیدها صورت می‌پذیرد تا این زنجیره بیش از پیش در کنار هم قرار بگیرند. در همین رابطه برای برگزاری این همایش در نیمه دوم سال جاری در حال برنامه‌ریزی هستیم که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

امیدی در رابطه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در جریان برگزاری نمایشگاه کاغذ و مقوا اذعان داشت: در فاصله‌ای نزدیک با برگزاری نمایشگاه یک کارگاه آموزشی در رابطه با «کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در صنعت کاغذ و سلولزی» با حضور اساتید برجسته در این حوزه برگزار شد. با توجه به اهمیت آموزش، این رویداد به‌صورت پیش دوره برگزار شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها دوره‌های دیگری هم در حوزه سلولزی در مدت‌زمان چهارروزه نمایشگاه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های جنبی اختصاص‌یافته به این نمایشگاه، اجرایی شدن بحث کنسرسیوم‌های صادراتی است که رونمایی از «توافق‌نامه آغاز به کار کنسرسیوم صادراتی سلولزی» ازجمله برنامه‌هایی است که در این رابطه پیگیری خواهد شد و امیدواریم با تلاش‌های انجام شده این اتفاق که لازمه توسعه حوزه تولید داخلی کاغذ و مقوا است، به بهترین وجه بیفتد. این کنسرسیوم که با حمایت سازمان توسعه تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود می‌تواند به شرکت‌های کوچک و متوسط برای ورود بازارهای صادراتی، کمک کند. تمرکز روی این موضوع می‌تواند در یک بازه زمانی پنج‌ساله باعث تحول صنعت سلولزی کشور شود.

وی افزود: با توجه به شرایط کشور صادرات امری سخت است اما صنعت سلولزی نیز باید همپای صنایع دیگر به بازارهای جهانی دست یابد. به همین منظور در طول برگزاری نمایشگاه غرفه‌ای را در حوزه «مدیریت صادرات» برپا خواهیم کرد تا به این واسطه شرکت‌ها را به سمت این ببریم که تمرکز را به سمت بازارهای صادراتی سوق بدهند.

وی همچنین از تلاش‌هایی که به‌منظور معرفی نمایشگاه در حوزه بین‌الملل تاکنون انجام شده است، خبر داد و در این رابطه گفت: برای ورود به بازارهای خارجی و رقابت با همتایان بین‌المللی ناگزیر از حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی هستیم. آموزش، تجربه، شناخت تکنولوژی و آگاهی از روابط تجاری موجود در سطح بین‌الملل از مزیت‌های این رویداد است. ارتباطات مستقیم در قالب هیئت‌ها و پاویون‌های تجاری ازجمله اقداماتی است که صورت گرفته است. لازم به توضیح است که بحث تور تجاری با حضور افراد به شکل هیئت تجاری متفاوت است؛ هرساله تورهای زیادی برگزار می‌شود که این رویکرد ما نیست چراکه این موضوع بیشتر جنبه توریستی دارد اما هیئت‌های تجاری مجموعه‌های رسمی و مشخصی هستند که با هدف معین به یک کشور برای بازدید از یک رویداد مشخص می‌روند. این هیئت‌های تجاری به دلیل داشتن مجوزهای رسمی از حمایت مجموعه‌های داخلی و خارجی برخوردار می‌شوند و موردتوجه برگزارکنندگان و تشکل‌های مختلف کشور مقصد قرار می‌گیرند.

امیدی تصریح کرد: بحث اعزام هیئت‌های تجاری برای بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی حوزه کاغذ، مقوا و سلولزی از سال پیش آغاز شد و تاکنون دو هیئت به دبی و هندوستان اعزام شده است. برای امسال نیز هیئت‌هایی را به دبی، کانادا و روسیه خواهیم فرستاد و برنامه‌ریزی‌هایی نیز بر اساس رتبه نمایشگاه‌ها به‌منظور حضور در کشورهای ترکیه، عراق، هند و افغانستان انجام خواهیم داد. مجموعه این اقدامات با هدف معرفی صنعت سلولزی کشور در بازارهای صادراتی خارج از کشور و اصلاح دید فعالان خارجی مبنی بر واردکننده بودن صرف ایران در حوزه‌های پیش گفته، انجام می‌شود. به این صورت روندی که از ابتدا با سازمان تجارت داشتیم را در مقیاس جهانی دنبال می‌کنیم و می‌خواهیم به دنیا بگوییم که توانایی تولید ایران برای ارائه محصولات قابل‌اطمینان، بسیار بالا است. این تغییر نگاه مستلزم حضور مستمر در چنین رویدادهایی است.

 

رئیس هفتمین نمایشگاه کاغذ و مقوا اظهار داشت: شرکت ما از پرزنت نمایشگاه دو هدف را دنبال می‌کرد. نخستین هدف ارتباط با شرکت‌های تولیدی و خدماتی در خارج از کشور به‌منظور آگاهی از آخرین تکنولوژی‌ها و دستاوردهایشان بود؛ چراکه در صورت به نمایش درآمدن این دستاوردها در داخل کشور و با در کنار هم قرار گرفتن شرکت‌های داخلی و خارجی یک بستر رقابتی ایجاد می‌شود که نتیجه این هم‌افزایی جز رشد و پیشرفت نخواهد بود. هدف دوم ما نیز ورود هیئت‌های تجاری به ایران و فراهم کردن بستری برای آشنایی آن‌ها با تولیدات ایرانی و خرید از آن‌ها است. در بسیاری از صنایع می‌بینیم که ایرانی‌ها در رویدادهای خارجی شرکت و با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات آن کشورها تعاملات تجاری برقرار می‌کنند. با فراهم کردن شرایط مناسب در قالب رویدادهای نمایشگاهی داخلی و حضور هیئت‌های تجاری خارجی در آن‌ها، شرایط برقراری این تعاملات در داخل کشور فراهم می‌شود که مهم‌ترین مزیت آن ورود ارز به کشور، تسهیل شرایط تعامل و مهمتر از همه آشنایی کشورهای دیگر با صنعت کاغذ و مقوای ایران است. از سوی دیگر با برگزاری این دست از نمایشگاه‌ها بسیاری از صنایع دیگر، به‌طور مثال صنعت هتلداری، صنایع‌دستی، گردشگری و… نیز از فرصت پیش‌آمده منتفع می‌شوند.

وی ادامه داد: به‌واقع هدف ما از معرفی نمایشگاه کاغذ و مقوا این بود که تجار خارج از کشور را برای بازدید از آن تشویق و ترغیب کنیم تا به این شکل بحث تجارت با شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که در حواشی آن‌ها وجود دارد، به‌نوعی رونق بگیرد. این ‌یکی از برنامه‌هایی است که در بحث برگزاری نمایشگاه خود پیگیری کرده و می‌کنیم و امیدواریم با دید مثبت به آن نگریسته شود. متأسفانه برخی‌ها نسبت به حضور هیئت‌های تجاری در چنین رویدادهایی موضع‌گیری می‌کنند؛ غافل از اینکه برای تبدیل ظرفیت تولید کشور از بالقوه به بالفعل چاره‌ای جز برقراری ارتباطات خارجی نخواهیم داشت. محدوده مصرف داخلی معین است؛ بنابراین ورود به بازارهای جهانی برای افزایش و طبعاً رونق تولید، یک ضرورت محسوب می‌شود.

امیدی ادامه داد: امسال در هفتمین دوره نمایشگاه کاغذ و مقوا هیئت‌هایی از روسیه، بلاروس، هندوستان و احتمالاً ترکیه حضور خواهد یافت. سطح این هیئت‌های تجاری بسیار خوب است و مطمئن هستیم که آورده خوبی برای صنعت سلولزی ما خواهند داشت. من بسیار به این اتفاقات خوش‌بین هستم و امیدوارم بتوانیم اتفاقات خوبی را با حضور هیئت‌های تجاری خارجی در هفتمین نمایشگاه کاغذ و مقوا رقم بزنیم.

به گفته رئیس هفتمین نمایشگاه کاغذ و مقوا، امسال 175 شرکت داخلی برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند؛ همچنین طبق آمار ارائه شده تاکنون بیش از 20 شرکت خارجی از کشورهای روسیه، چین، هند و ترکیه برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند.

امیدی در رابطه با سالن‌های اختصاص‌یافته به آوردگاه کاغذ و مقوا که قرار است در مرکز برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود، اذعان داشت: تخصیص سالن یکی از مشکلات ما در هفتمین دوره این رویداد بود. در حال حاضر ظرفیت سالن‌های 38A و 38B، تکمیل شده است. متأسفانه به‌رغم تلاش‌هایی که انجام شد سالن‌های 35 و 38 به ما واگذار نشد. با این شرایط سه هزار و 500 متر متقاضی به دلیل نبود این دو سالن از فهرست جانمایی ما حذف ‌شدند که این شاید خبر خوبی نباشد. البته گفتنی است که به جای آن سالن 18 به نمایشگاه کاغذ و مقوا اختصاص داده‌ شد اما تا این لحظه ما برنامه‌ای برای برپایی نمایشگاه در این سالن را نداریم مگر اینکه شرکت‌ها خودشان درخواست غرفه‌گذاری در این سالن را داشته باشند.

وی ادامه داد: باید بگویم که ما با وجود شرایط مذکور باز هم موفق شدیم که روند توسعه خود را حفظ کنیم و امسال نیز 20 درصد افزایش ظرفیت داشتیم که روند خوبی است اما کماکان مطلوب ما نیست؛ چراکه برای دستیابی به اهدافمان شتاب بیشتری را مدنظر داریم. نمایشگاه مبلمان منزل هم‌زمان با نمایشگاه کاغذ و مقوا که یک صنعت استراتژیک و مهم است برگزار می‌شود. این قابل‌قبول نیست که به خاطر این نمایشگاه که خروجی مشخصی هم ندارد به ما سالن اختصاص داده نشود. اگر دو سالن 35 و 38 به ما اختصاص داده می‌شد، نسبت به سال قبل دو برابر افزایش ظرفیت داشتیم و می‌توانستیم اتفاقات بهتری را رقم بزنیم. به‌هرحال ما اعتراض خود را به سازمان توسعه تجارت اعلام کرده‌ایم و آن‌ها هم در حال پیگیری هستند.

 

امیدی اذعان داشت: نمایشگاه کاغذ و مقوا یک رویداد تخصصی است که کل زنجیره کاغذ، مقوا، کارتن، سلولزی و ماشین‌آلات مربوطه را پوشش می‌دهد. سعی ما در این نمایشگاه حفظ گروه کالایی است و هیچ‌گاه به دنبال غرفه‌فروشی صرف نبوده‌ایم. این سیاست همچون ادوار گذشته همچنان ادامه می‌یابد. تشکل‌ها می‌توانند نقش بسیار مؤثری در حضور هیئت‌های تجاری و جذب مخاطب خارجی داشته باشند.

امیدواریم تشکل‌های صنفی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند همچون گذشته به حمایتشان از این رویداد ادامه بدهند.

وی در پایان به اهمیت و نقش رسانه‌ها درزمینه اطلاع‌رسانی در رابطه با این رویداد تأکید و خاطرنشان کرد: انتظار ما از رسانه‌ها پوشش همه‌جانبه اخبار نمایشگاه است. هدف ما غرفه گرفتن رسانه‌ها نیست بلکه ما از آن‌ها درخواست داریم که اخبار نمایشگاه را به‌گونه‌ای پوشش بدهند که هیچ چاپخانه کوچک یا بزرگی در سطح کشور نماند که از برگزاری این رویداد غیرمطلع باشد.

*گفتنی است که هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، کارتن، فراورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات مربوطه از ۹ تا ۱۲ مردادماه در مرکز دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد شد.*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =

اخبار پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =