به گزارش مات و براق به نقل از ستاد خبری هفتمین نمایشگاه کاغذ، مقوا و فرآوردههای سلولزی جلسه سیاست گذاری و هماندیشی این نمایشگاه با محوریت موضوعات و راهکارهای توسعه تجارت خارجی، کنسرسیوم صادراتی، EMC و کاربرد هوش مصنوعی در صنعت کاغذ امروز بیست و هفتم خرداد ماه در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران با حضور جمعی از مقامات دولتی، هیئت مدیره تشکلهای صنفی و فعالان اقتصادی در حوزه سلولزی برگزار شد.*
به گزارش ستاد خبری هفتمین نمایشگاه کاغذ، مقوا، کارتن، فراوردههای سلولزی و ماشینآلات وابسته دکتر رضا امیدی مجری این رویداد تخصصی در ابتدای کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در صنعت کاغذ و سلولزی به عنوان نخستین برنامه از این گردهمایی گفت: درنظر داریم این دوره آموزشی را به صورت متوالی برگزار کنیم تا جزئیات و نکات این موضوعات به صورت جامع و کامل مطرح شود تا قابلیت کاربردی شدن پیدا کند و به عبارتی از حوزه تئوری به مرحله عمل دربیاید.
در ادامه دکتر الهام فراهانی مدرس دانشگاه صنعتی شریف و مدیر مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک بانک مرکزی اظهار داشت: یکی از مهمترین کارها برای رشد هوش مصنوعی، کاربردی سازی آن است. ما وقتی میتوانیم از بهبود وضعیت در این حوزه صحبت کنیم که بتوانیم کارها را کاربردی کنیم.
وی در ادامه به بیان برخی خدمات دولت سیزدهم در حوزه هوش مصنوعی پرداخت و سپس به تشریح مفاهیم پایه هوش مصنوعی، همچون تعریف آن، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکههای عصبی، چت بات، پردازش زبان طبیعی، بینایی ماشین، یادگیری با نظارت، یادگیری غیرنظارتی، یادگیری تقویتی، تشخیص ناهنجاری و تشخیص گفتار پرداخت.
فراهانی همچنین درباره کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع به ویژه در صنعت کاغذ سخن گفت که این کاربردها شامل بخشهایی چون رباتیک، افزایش عمر ماشینآلات و ارتقای بهرهوری، کنترل کیفیت و بازرسی، بهینهسازی فرآیند، سفارشیسازی، بهرهوری انرژی، همکاری انسان و ماشین و تجزیه و تحلیل دادهها میشود.
در ادامه این نشست جوانمردی مدیر توسعه بازار و امور بینالملل صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در رابطه با تشریح شرکتهای مدیریت صادرات (EMC) و مزایای استفاده از این شرکتها برای توسعه صادرات و بازاریابی برونمرزی و مزایای استفاده از کنسرسیومهای صادراتی سخن گفت.
وی در تعریف کنسرسیوم بیان داشت: دولتها برای جلوگیری از رقابت منفی، شرکتهای کوچک همگن را کنار هم جمع میکند و با استفاده از دانش فنی و امکانات هرکدام از آنها شرایط صادراتشان در کشورهای دیگر را فراهم میکنند.
وی ادامه داد: کنسرسیومها فراتر از شرکتها هستند و حسنشان در این است که برای خود سهمی در بازار پیدا میکنند که قابل اعتنا است؛ بنابراین کنسرسیومها جمعی متحد هستند که طبق یک آییننامه و مرامنامه حرکت میکنند که توسط سازمان توسعه تجارت نوشته شده است. نماینده کنسرسیومها نباید ذینفع و کارخانهدار باشد تا بتواند بیطرف در جهت منافع شرکتها کار کند.
وی ادامه داد: سازمان صنایع کوچک از سال ۱۳۹۱ به این نتیجه رسید که برای شرکتهای کوچک مزایای صادراتی در قالب کنسرسیومها را در نظر بگیرد. به این شکل برای تشکیل یا توسعه کنسرسیومها یک سری یارانه و کمکهای مادی و معنوی همچون مشاوره استانداردسازی محصول را در دستور کار خود قرار داده است. هدف ما توانمندسازی EMCها است و اصولا با شرکتهای بزرگ و توانمند روابط کاری و حمایتی نداریم.
در ادامه نشست طهماسبی مسئول مدیریت صادرات سازمان توسعه تجارت به نقش و اهمیت کنسرسیومها پرداخت و توضیحاتی را در این رابطه ارائه داد. همچنین بخش دیگر این جلسه به هماندیشی در موضوعات مطرح شده و همچنین نحوه برپایی نمایشگاه کاغذ و مقوا و ارائه پیشنهاداتی در این مقوله گذشت.