یکی از مهمترین عوامل در بازاریابی، بستهبندی محصول است. نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش از نقش تبلیغات برجسته تر است، زیرا در جلب توجه مشتری تاثیر بسزایی دارد. بستهبندی نه تنها بر روی جذب مشتری تاثیر دارد، بلکه مزایای دیگری نیز دارد که در اینجا به آن میپردازیم.
بستهبندی یکی از مواردی است که برای بسیاری از کسب و کار ها اهمیت ویژه ای دارد ولی اغلب تاثیر آن نادیده گرفته میشود. میدانیم که بستهبندی قطعا برای حفاظت بیشتر از محصول مورد استفاده قرار میگیرد؛ برای مثال کیسه یا کارتن مقوایی که محصول را برای پست کردن در آن قرار میدهیم، یا حتی پلاستیک حرارتی که برای ایمن کردن محصول هنگام حمل و نقل از آن استفاده میکنیم. اما اینها فقط بخشی از اهمیت و کاربرد بستهبندی است.
کاربرد دیگری که بستهبندی برای کسب و کار ما میتواند داشته باشد، بحث برندسازی است. بسته بندی محصول، اولین چیزی است که پس از دریافت محصول توسط مشتری به چشم میآید. قطعا وقتی محصول به بهترین شکل ممکن و صحیح و سالم به دست مشتری برسد، تصویر مثبتی از برند شما ایجاد میکند. در مقابل، وقتی محصول شما در یک جعبه شکسته یا کیسه پاره به مقصد برسد قطعا وجهه منفی برای کسب و کار شما خواهد داشت.
مورد بعدی اهمیت بستهبندی، بحث بازاریابی است. ما اغلب به رابطه میان بستهبندی و بازاریابی توجهی نمیکنیم اما این دو با هم مرتبط هستند. فرصت های زیادی وجود دارد که کسب و کارها میتوانند حتی بدون در نظر گرفتن خود محصول و صرفا از طریق بستهبندی، محصول خود را بازاریابی کنند. بنابراین وقتی به بستهبندی محصول و ارسال آن به مشتری فکر میکنیم، با ببینیم که آیا این بستهبندی لوگو کسب و کار ما را دارد؟ آیا تمیز و مرتب و ایمن است؟ آیا پیام بازاریابی در بستهبندی گنجانده شده است؟
در نهایت، دلیل اخر اهمیت بستهبندی، ارزشی است که به کار شما اضافه میکند. وقتی محصول به دست مشتری میرسد، قطعا میخواید که با یک بستهبندی عالی و مطمئن همراه باشد و برند شما و پیام بازاریابی هم روی آن درج شده باشد. در واقع دوست دارید مشتری بداند که برای او ارزش قائل هستید؛ چراکه وقتی محصول در یک بستهبندی سالم، تمیز و ایمن به دست مشتری میرسد قطعا حس ارزشمند بودن پیدا خواهد کرد و خواهد فهمید که شما برای او ارزش قائل شدهاید. مشتری متوجه میشود که شما نه تنها به محصول خود، بلکه به مشتری ها هم اهمیت زیادی میدهید و این قطعا ارزش کار شما را بالاتر میبرد.
ویدیو مقاله در لینک زیر: