تبلیغات چریکی چیست؟

اصطلاح بازاریابی چریکی، در اوایل سال 1980 توسط جی کنراد لوینسون، تاجر و نویسنده آمریکایی مطرح شد که چندین کتاب در حوزه تاکتیک‌های چریکی در شغل‌های مختلف نوشته است.

این تاکتیک از بازاریابی، با مدل‌های سنتی بازاریابی فرق دارد چراکه بیشتر به تعامل شخصی و فردی متکی است و عمدتا از شوک یا عنصر غافلگیرکننده برای بازاریابی محصول استفاده می‌کند و معمولا موقعیت مکانی در موفقیت آن تاثیر بسزایی دارد. این کمپین‌های بازاریابی، طوری طراحی شده‌اند که توجه افراد رو به طور غیرمنتظره و در جریان کارهای روزمره، مثل رفتن سر کار یا هنگام قهوه خوردن به خود جلب کنند. هدف این کمپین‌ها، به معنای واقعی کلمه، غافلگیر کردن مردم است.
چیزی که باعث می‌شود بازاریاب‌ها جذب بازاریابی چریکی شوند این است که در مقایسه با کمپین‌های تبلیغاتی معمولی هزینه‌ی کمتری دارد. مهم‌ترین بخش بازاریابی چریکی، خلاقیت و جذابیت آن است، چراکه در دنیایی که زیر فشار بمباران پیام‌های تبلیغاتی قرار گرفته‌ایم، بازاریابی چریکی راهکار فوق‌العاده‌ای برای جلب توجه مردم و وایرال شدن در رسانه‌های اجتماعی است.

بازاریابی چریکی انواع مختلفی دارد که در اینجا به چند نوع آن اشاره می‌کنیم:
۱. بازاریابی چریکی محیطی: قرار دادن تبلیغ در محیط شهری، مثل قرار دادن تابلوهای عجیب و غریب یا آثار هنری در پیاده‌روها و خیابان‌ها
۲. بازاریابی چریکی داخلی: تقریبا مثل مدل قبل، با این تفاوت که در مکان هایی مانند ایستگاه های مترو یا مراکز خرید انجام می‌شود.
۳. کمین رویداد: این روش، توجه حضار را در جریان یک رویداد (برای مثال مسابقه ورزشی) به خود جلب می‌کند که معمولا هم مخالفت برگزارکنندگان آن رویداد یا مراسم را به همراه دارد. مثلاً تصور کنید کوکاکولا حامی یک مسابقۀ ورزشی است. حالا پپسی تصمیم می‌گیرد به نفرات چهارم تا ششم مسابقه جایزه بدهد؛ به همین عجیبی!
۴. بازاریابی چریکی تجربی: این مدل شامل تمامی مدل‌های قبلی می‌شود، با این تفاوت که این روش نیازمند تعامل مردم با برند شما نیز هست.

به یاد داشته باشید که بودجه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی چریکی بسیار پایین هست و برای سازمان‌های غیرانتفاعی یا استارت آپ‌ها گزینه‌ی خیلی مناسبی به حساب می‌آید. اگر یک شرکت یا سازمان کوچک هستید، محلی در اطراف شرکت خود انتخاب کنید و ببینید که چطور می‌توانید از آن به نفع کمپین تبلیغاتی خودتان استفاده کنید. آیا مکانی که انتخاب کرده‌اید پر رفت‌وآمد است؟ چه افرادی قرار است تاکتیک بازاریابی شما را ببینند؟ به یاد داشته باشید که مهم‌ترین جنبه‌ی این کمپین خلاقیت است و شما باید به چیزهای جدید و نوآورانه‌ای فکر کنید که درواقع مردم را سوپرایز کند، به فکر فرو ببرد و حتی آن‌ها را ترغیب کند کاری را انجام دهند که به نفع برند شماست.

با این وجود، تاکتیک بازاریابی چریکی برای همه مناسب نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد که کمپین شما وایرال شود. ممکن است کلی زحمت بکشید ولی نتیجه‌ی قابل توجهی به دست نیاورید، ممکن است بازخورد مثبت بگیرید ولی با بازخوردهای منفی نیز رو به رو شوید. بنابراین، باید با دقت مزایا و معایب این روش را به بررسی کنید و حتی با این وجود، ریسک این تاکتیک بالاست. عوامل زیادی باید دست به دست هم دهند تا کمپین شما موفق شود؛ از خلاقیت گرفته تا واکنش مخاطب. ولی اگر موفق شود، قطعا ارزش ریسک را دارد !

 

مشاهده ویدیو مقاله در لینک زیر:

تبلیغات چریکی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 10 =