در سومین همایش تابلوسازان تبلیغات محیطی ایران عنوان شد؛ تابلوسازان از علائم ناسازگار با فرهنگ ایرانی استفاده نکنند

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: تابلوسازان توجه داشته باشند، از حروف خارجی یا علائمی که با فرهنگ ما سازگار نباشد، استفاده نکنند.

به گزارش مات و براق و به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین همایش تابلوسازان تبلیغات محیطی ایران با حضور احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، محمد صادق احدپور، عضور انجمن خوشنویسی ایران، حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران و جمعی از فعالان صنعت چاپ و تابلوسازی شب گذشته جمعه (۹ آذرماه) در سالن همایش‌های ایران برگزار شد.

در این مراسم، حمیدرضا رستگار در سخنانی با اشاره به اهمیت خط نستعلیق ایران، عنوان کرد: این خط میراثی برای کشورمان است اما گاهی مشاهده می‌شود که این خطوط در تابلوهای شهری بیش از اندازه کشیده یا کوتاه شده است، برای حفظ این میراث باید توجه لازم را داشت.

وی ادامه داد: همچنین امیدواریم تابلوسازان توجه داشته باشند، از حروف خارجی یا علائمی که با فرهنگ ما سازگار نباشد، استفاده نکنند.

در ادامه این مراسم، احمد ابوالحسنی در سخنانی با اشاره به بهبود شرایطی که در چند سال گذشته برای صنف تابلوسازان روی داده است، توضیح داد: این موضوع به خاطر مطالبه‌گری کارگروه تابلوسازان اتحادیه چاپخانه‌داران است که شایسته تقدیر هستند.

وی با اشاره به رفع مشکل برخوردهای گاهی نامناسب سازمان زیباسازی شهرداری تهران با فعالان صنف تابلوساز، گفت: در آینده نزدیک با سازمان زیباسازی شهرداری تهران، همکاری بیشتری خواهد شد و دیگر شاهد این نخواهیم بود که مامور شهرداری با تابلوسازان رفتارهای نامناسبی داشته باشد.

ابوالحسنی همچنین درباره برخی توافق‌های انجام شده، عنوان کرد: براساس توافقات انجام شده اگر در آینده هرتابلویی که بدون مجوز نصب شود، با خاطیان برخورد های لازم صورت می گیرد، تا افرادی که مجوزهای صنفی را دریافت کرده‌اند با فراغ بال بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. یکی از اتفاقات خوبی که در صنف تابلوسازان روی داده، بهره‌گیری از تجربیات پیشکسوتان است، تا با راهنمایی آن‌ها بهره‌وری در این صنف افزایش یابد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فاصله گرفتن صنف تابلوسازان از طراحان و خطاطان گفت: برای رفع این نقص، ارتباطات جدیدی با این بخش‌ها گرفته شده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا شده است.

ابوالحسنی با اشاره به توافق صورت گرفته با اتحادیه‌های استانی برای تعیین نرخ هماهنگ گفت: خدمات تابلو سازان نرخ‌گذاری می‌شود و بر اساس توافقات صورت گرفته این اقدام در تمام ایران به صورت هماهنگ انجام می شود. در این میان صنف تابلوسازان باید قدر هنر خود را بدانند و ارزان فروشی نکنند، ما نیز امیدواریم که برای سال آینده نرخ گذاری مشخص و هماهنگی در کشور داشته باشیم.

تشکیل کمیسیون‌های حل اختلاف

مصطفی ابراهیمی، دبیر کارگروه ساماندهی و توسعه تابلوسازان نیز، در سخنانی با اشاره به رایزنی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: با این سازمان درباره برخی از رفتارهای نامناسب با فعالان تابلوساز، مذاکره و از آنها توضیح خواسته شد که در نتیجه با تشکیل کمیسیون‌هایی، راهکارهایی برای رفع این مشکل ارایه شد.

وی درباره مشکلات مالیاتی صنف تابلوسازان نیز اظهار داشت: براساس توافقات صورت گرفته، کمیسیون‌های حل اختلاف مالیاتی با حضور نماینده صنف تابلوسازان برگزار خواهد شد، با حضور نماینده تابلو سازان در کمیسیون حل اختلاف مالیاتی، می توان از حقوق اعضا دفاع و کار کارشناسی لازم را ارائه کرد تا حقوق اعضای صنف تامین شود.

ابراهیمی با با بیان اینکه امیدوارم در آینده در تمام استان‌های کشور انجمن صنفی کارفرمایی تابلوسازان ایجاد شود، افزود: با عبور از گردنه سخت یعنی بعد انتخابات اتحادیه چاپخانه داران، شرکت تعاونی تابلوسازان ایجاد خواهد شد.

لزوم توجه به مولفه‌های فرهنگی و ملی در تابلوهای شهری

همچنین محمد صادق احدپور در این مراسم اظهار داشت: ورود فناوری به عرصه تابلوسازی، تابلو سازان را به استفاده از تکنولوژی‌های جدید سوق داده و باعث شده که از این فرایند به جای خطاطی برای تابلوسازی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه خط ملی ایران نستعلیق است که در صنف تابلوسازی لازم است به این حساسیت توجه شود، گفت: استفاده از فرم در کنار خط میهنی نشان دهنده هنر روزمره ما در دنیا است.

وی افزود: مردم به صورت ۲۴ ساعته در معرض تابلوهای شهری قرار دارند و به همین دلیل به سادگی از این مهم نباید عبور کرد، شاید پیشانی هنر خوشنویسی کشور همین تابلوهای سطح شهرها باشد، بنابراین توقع می‌رود که به خط ملی ایران توجه لازم را داشته باشیم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن خوشنویسان ایران با اشاره به اینکه لوگو، در یک لحظه تاثیر خود را بر روی مخاطب می گذارد، خطاب به تابلوسازان حاضر در همایش گفت: در فرهنگ ما مولفه‌های فرهنگی و ملی، مانند احترام و صداقت و … وجود دارند که امیدواریم تابلوسازان این مولفه‌ها را در کار خود رعایت کنند تا شاهد کارهای ارزنده‌تری باشیم.

در پایان این مراسم اسماعیل شکفته از خراسان رضوی به عنوان برترین تابلوساز سال ۱۴۰۳ انتخاب شد. همچنین مصطفی تاجیک به‌عنوان طراح برگزیده، نادر احمدی، علی رهبر و مهدی احمد پور تابلوساز برگزیده و محمد اصغرزاده به عنوان تلفیق کننده برتر در حوزه هنر و صنعت معرفی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هفت =

اخبار پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =